به گزارش اگزيم نيوز به نقل از فارس، رضا محتشمیپور رییس دفتر صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در همایش شناخت بازار صادراتی صنعت پلاستیک کشورهای افغانستان و عراق با تاکید بر حفظ و افزایش بازارهای صادراتی محصولات پلاستیک و پلیمری ایران افزود: در چنین بازارهایی عمدهترین نیاز، توسعه سرمایه و حضور پررنگ است.
به گفته وی، ایران میتواند تأمین کننده ماشین آلات صنعت پلاستیک عراق و افغانستان به همراه ارائه خدمات پس از فروش آن باشد.
محتشمی پور تصریح کرد: در آیندهای نزدیک عراق هم با معضل ماشین آلات چینی برای صنعت پلاستیک روبهرو میشود.
وی با اشاره به این که عراق و افغانستان دو سوم بازار صادراتی ایران را تشکیل می دهند، افزود: جنگ در این کشورها تاثیرگذار بوده است، اما روند به این شکل باقی نمیماند.
رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با بیان این که بیش از 20 درصد واردات عراق در دو سال اخیر مربوط به ماشین آلات است، ادامه داد: در آیندهای نزدیک با کشوری صنعتی روبرو می شویم که سهم آن در حوزه پلاستیک هم افزایش مییابد و باید از هم اکنون برنامه ریزی درستی برای آن شرایط داشته باشد.
محتشمی پور یادآور شد: ایران در صادرات ماشین آلات صنعت پلاستیک به عراق 10 درصد سهم داشته است.
این مقام مسوول افزود: هم اکنون ایران 40 درصد اوره مورد نیاز این کشور را تامین میکند، اما ایران در بازار اوره افغانستان سهم قابل توجهی ندارد.
وی با اشاره به این که سرمایه عمدهترین نیاز توسعه در چنین بازارهایی است، گفت: به منظور تداوم حضور در بازارهای صادراتی باید در پروژه های صنعتی کشور هدف حضور داشت و نسبت به آن واکنش مناسب نشان داد.
رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با بیان این که در پنج سال گذشته صادرات مواد خام پلیمری به عراق به بیش از 100 هزار تن رسیده و پنج برابر رشد داشته است، تصریح کرد: باید بازار عراق را به رسمیت بشناسیم؛ همین شرایط در افغانستان هم هست و امیدوارم عراق و افغانستان نیز ظرفیتهای ایران را به خوبی بشناسند.
محتشمی پور، اطلاعات، سرمایه انسانی و سازمان متناسب با فناوری را از اجزای دیگر توسعه دانست و افزود: تنها واردات ماشین آلات نمی تواند منجر به توسعه شود.
وی با اشاره به این که واردات حجیم ماشین آلات از مقاصد مختلف بدون خدمات پس از فروش مشکلات خاص خود را دارد، گفت: ایران میتواند افزون بر تامین ماشین آلات، خدمات پس از فروش هم ارائه کند، در عین حال ایران سرمایه انسانی متخصص دارد.
وی با اشاره به توان متخصصان افغانی، اظهار کرد: در بخش صنعتی عراق، کارگران و متخصصان بنگلادشی فعال هستند و متاسفانه از متخصصان افغانی استفاده نشده است.
تنها ۳۷ درصد از بازار افغانستان در اختیار ایران است
همچنين جابر انصار در همایش شناخت بازارهای صادراتی صنعت پلاستیک ایران به عراق و افغانستان گفت: افغان ها به جای استفاده از کالاهای دیگر کشورها تمایل بیشتری به استفاده از کالای ایرانی دارد.
به گفته وی، افغانستان به آبهای آزاد راه ندارد؛ اما از لحاظ راه ژئوپلتیکی، موقعیت بسیار خوبی دارد، از این رو ایران می تواند از این ویژگی برای ارتباط با سایر کشورها استفاده بهینه کند.
رایزن اقتصادی سفارت افغانستان با تاکید بر مطلب یادشده افزود: جذابیتهای دو کشور برای یکدیگر به بازی برد-برد منتج میشود.
وی افزود: 35 تا 37 درصد بازار 300 میلیون دلاری افغانستان به ایرانیان اختصاص دارد، اما متاسفانه ارسال کالاهای ایرانی تنها به غرب و جنوب غرب افغانستان میرود.
انصار، زبان مشترک افغانستان و ایران را یک مزیت عنوان و اظهار کرد: با بهره گیری افغانستان از دانشگاههای ایران و همچنین متخصصان ایرانی، ایران میتواند برای سالها در این کشور حضور داشته باشد که از این طریق بین صنعتکاران افغانی و دانش پژوهان ایرانی وابستگی ایجاد میشود.
وی با اشاره به این که افغانستان نیازمند سرمایه گذاری است، یادآور شد: این کشور علاقهمند به استفاده از فناوریهای ایران است.
انصار با بیان این که قانون حمایت از سرمایهگذاری در افغانستان جوان ترین قانون سرمایهگذاری در منطقه است، افزود: سرمایهگذار حق خروج 99 درصد سرمایه نقدینگی خود را دارد و از 50 درصد مالیات به مدت 10 سال معاف است؛ سرمایه گذار خارجی نیز می تواند از این بستههای تشویقی استفاده کند.
رایزن اقتصادی سفارت افغانستان در ایران خاطرنشان کرد: صنعت پلاستیک صنعتی تک فازی نیست و چند مرحله دارد که فرصتی برای ایران است تا در این صنعت که حرفی برای گفتن دارد در سایر کشورها عرض اندام کند.
نظر شما